Ondernemen is doen - Mijn E-course.nl

Inloggen | Registreer

Voor het eenvoudig bouwen van online trainingen

Ondernemen is doen

Het schijnt ondernemers-eigen te zijn: Er gaat bijna geen dag voorbij dat ik geen nieuw idee heb voor mijn bedrijf.
“Oh dat is een goede uitbreiding voor het systeem!”
“Wauw, daar hebben mijn klanten behoefte aan!”

Jep, over elk idee ben ik enthousiast. M’n omgeving niet altijd evenveel. Gelukkig maar!
Want als ik élk idee tot uitvoer zou brengen dan zou ik geen leven meer hebben.
Dus ik heb een systeem voor mezelf: Elk idee dat langer dan een maand blijft hangen mag ik (op den duur) tot uitvoer brengen.

We zijn gewoon een soort fabrieken. Ideeën fabrieken. En 9 van onze prototypes komen nooit op de markt.
Omdat het niet aanslaat, of omdat het niet uit te voeren is in de praktijk.
Misschien omdat het bij nader inzien toch niet zo’n goed idee was.
Eentje is echter zo goed dat we die aan onze productielijn toe kunnen voegen.

Dus als ondernemer moet je heel veel proberen, experimenteren, finetunen en doorgaan tot je de succesformule (voor jou!) hebt gevonden.
Maar tot wanneer moet je dan doorgaan? Wanneer is een idee mislukt en wordt het tijd om door te gaan naar het volgende?

Stiekem weet je het waarschijnlijk wel.


Kortom: Volg je gevoel.
Luister naar je buik, je hart, naar dat gut-gevoel (nee, niet kutgevoel).

Als ik iets heb geleerd dan is het wel dat nadenken niet (veel) helpt.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat ook ik wel eens wakker lig en teveel nadenk.
Maar het helpt niet.

Ik blijf dan alleen maar in mijn eigen gedachtenwereld hangen.

  • Mijn eigen ideeën
  • Mijn eigen visie
  • Mijn eigen aannames
  • Mijn eigen belemmeringen
  • Mijn eigen overtuigingen

✔ Een idee in mijn hoofd kan geweldig zijn maar in de praktijk gedoemd zijn te mislukken. ✖
✖ Een idee kan in mijn hoofd weinig potentie hebben maar in de praktijk onverwacht geweldig blijken te zijn. ✔
Soms bereik ‘k een succesje door iets waarvan ik het tussen neus en lippen door heb gedaan, zonder verwachtingen.

Ik leer gewoon veel sneller door te doen.
Soms kan ik in 1 dag iets ruw neerzetten en al weten of het aan zal slaan in de markt. En meestal is dat niet zo.
Maar dan heb ik wel 1 dag plezier gehad van het scheppen van dat nieuwe product of het uitwerken van dat idee.
In plaats van dat ik 3 weken heb liggen woelen of ik het idee wel of niet in de markt zou moeten zetten.

»»»»»»» Als je als ondernemer vrijer wilt ondernemen, geef jezelf dan permissie om iets nieuws te proberen.
Wees niet bang dat het mislukt, streef er misschien zelfs naar. Dan kan je dat weer met een voldaan gevoel van het lijstje schrappen.
Hoe meer er is mislukt, hoe groter de kans wordt dat het volgende idee wel slaagt.
Uiteindelijk leer je van elk (mislukt) idee en wordt de uitvoer steeds beter.

Dus: Twijfel je al lang over of een online programma voor jouw klanten geschikt is?
Claim dan een plekje in mijn gratis vragenuur!