Creëer een online cursus die verkoopt - Mijn E-course.nl

Inloggen | Registreer

Voor het eenvoudig bouwen van online trainingen

Creëer een online cursus die verkoopt

 Banner Katinka

Toen ik mijn eerste online product lanceerde (een E-book), had ik eerlijk gezegd geen idee of wat ik deed goed was. Ik had een tijdslijn uitgestippeld van 90 dagen, een onderwerp genomen waar ik bijzonder gepassioneerd door was en ik mailde iedereen dat ik dit E-book speciaal voor hen gemaakt had.

Ik had er geen idee van dat dit de start zou worden naar de cursus die later mijn grootste trots zou worden en me zou leiden naar een 6-cijferige business.

Maar eerlijk is eerlijk … online producten creëren en lanceren is een vrij nieuwe business. En ik leer met elke lancering weer een verdieping van het hele proces. Elke keer wordt het net iets meer georganiseerd. Elke keer klopt de flow en het gehele plaatje meer. Je begint patronen te zien. Je krijgt routine in bepaalde dingen. En al zal het nooit 100% perfect zijn (ben jij net als ik een herstellende perfectionista?), toch ontwikkel je op den duur een systeem dat werkt.

Dus laat ik voor jou eens een helicopterview geven van alle pijlers die bij het plannen, ontwerpen en lanceren van een online cursus komen kijken.

 

1. Is er een nood aan wat jij biedt?

Het brandend bootje

Zijn er mensen die nood hebben aan wat jij biedt? En is die nood groot genoeg om er voor te willen betalen? NU?

Stel je voor dat het probleem voor jouw mensen zo groot is dat het voor hen aanvoelt alsof zij in een brandend bootje zitten en er dus NU uit moeten.

Dan weet je dat je met jouw thema goed zit.

De concurrentie

Is er concurrentie? Ja? Dan zit je goed, want dit betekent dat er een nood is!

Geen idee of er nood is?

Vraag het via een poll of survey aan de mensen rondom je, je bestaande klanten, je fans.

 

2. Plannen

Een goede planning zorgt ervoor dat je niets vergeet! Ik gebruik Asana (een gratis online planprogramma) waar je al je projecten in kan noteren.

Zo doe ik het:

Elke lancering bestaat uit 3 delen: lijstgroeiperiode + presell periode + lancering

Elke periode heeft zijn eigen plannen en taken.

  • Bij Asana maak je een nieuw project aan: “de naam van je cursus”.
  • Als section maak je aan “lijstgroei”.
  • En als taken zet je hierin alle to-do’s die hieronder vallen. Aan elke to-do geef je een deadline.
  • Daarna print je het volledige project af op datum en je start met de taak die bovenaan staat en vinkt je gedane taken stap voor stap af.

 

3. Word net zo heerlijk als een Netflix serie

Op een regenachtige dag zapten mijn man en ik door Netflix en kwamen uit bij Dexter. Een verhaal over een seriemoordenaar zonder scrupules die slechteriken uit de weg ruimt. Hij krijgt je zelfs zover dat je hem eigenlijk stiekem leuk vindt. Wat heeft dit nu met jouw programma en lanceren te maken?

Wel, wij konden niet stoppen. Telkens als een aflevering eindigde, gebeurde er iets waardoor je zoiets had van … zullen we dan toch maar nog ééntje kijken. Volledig Dexter verslaafd werden we dus.

En het zou ideaal zijn als jouw mensen niet kunnen stoppen met wat jij doet. Maak dus allerlei leuke creaties, uitdagingen, video’s die hen doen snakken naar de volgende stap – jouw cursus. Geef proevertjes weg in de vorm van een gratis weggever of een webinar zodat ze weten hoe het is om met jou te werken en ze niet kunnen wachten om van start te gaan.

 

4. Zorg voor een professionele en mooie verpakking

Verpakken is belangrijk. Ik vind dat de verpakking zelfs de toon zet. Als je een cadeautje krijgt met een mooi lint er omheen of een heel mooi papiertje dan ben je veel enthousiaster om het te openen.

Om de allermooiste verpakking te maken voor jouw online cursus zijn er 2 zaken belangrijk:

  1. 1) een pakkende salespagina
  2. 2) een afgezonderde ledensite, zoals deze gemaakt met MijnEcourse.nl om jouw cursus op een toegankelijke en professionele manier aan te bieden

 

Jouw beurt

Dit staat er op jouw to-do lijstje vandaag

  1. 1) check http://www.asana.com en dump al je volgende lanceerplannen en ideeën hierin – geef een deadline op en go go go!
  2. 2) wat zou jij als proevertje kunnen bieden dat een logische route en flow biedt naar jouw cursus?
  3. 3) check de cursus Maak je Eigen Digitale Product waarin je niet enkel leert om je eigen online cursus te maken, maar ook hoe je een prachtige salespagina hiervoor maakt en hoe je een waanzinnig lanceer- en marketingplan maakt.
  4. 4) maak een mooie verpakking door je cursus in MijnEcourse.nl te zetten

 

Auteursinfo:

Katinka Michiels is de eigenaar en oprichter van www.power2bloom.be.

Ze begeleidt coaches & trainers dfoto-31ie hun passie en kennis willen omzetten naar een online inkomen. Ze toont jou dat het ontwerpen, creëren en lanceren van online programma’s je snel een droombusiness en leven kan bezorgen